A journey through South-East Asia!

kratie, Ban Lung(Rattanakiri)Jungle trekking, Don Det, Pakse, Kong lor Cave, Vientienne.

Dit is nu de 3e keer dat wij een verhaaltje willen plaatsen, dus het zal wat beknopter zijn dan we eigenlijk wilde... 2 x is namelijk ons hele verhaal verwijderd voordat we het wilde plaatsen. En dan is het NIET leuk om NOG een keer het hele verhaal overnieuw te typen.. Maar goed.. dat hebben we natuurlijk wel voor jullie over :-)

We zijn in de tussentijd al weer op aardig wat plaatsjes geweest. Vanuit Phnom Penh zijn we naar Kratie gereist. Kratie is een gezellig klein knus stadje, maar in de stad is eigenlijk niet echt veel te doen naast weer een gezellig marktje. De stad staat echter bekend om het spotten van de zeldzame Irrawaddy dolfijnen. Dit zijn dolfijnen die in zoet water leven, met nou niet bepaald een mooi uiterlijk waardoor we juist extra nieuwschierig waren.

De volgende dag in Kratie hebben we vroeg in de ochtend een scooter gehuurd en zijn we op pad gegaan. Eerst hebben we nog even de "countryside" opgezocht, want dat blijft toch wel éérg mooi hier in Cambodja. 20 km verder zijn we op een boot gestapt om de dolfijnen te zien. Een longboat bracht ons naar de plek waar ze het meest te zien zijn en na 10 min wachten kwamen ze. Het is dan geen showtje wat ze opvoeren wat je verwacht van dolfijnen :-) maar ze kwamen af en toe boven voor zuurstof. De baby dolfijn hebben we ook nog even mogen bewonderen. Erg leuke ervaring!

Omdat we in Kratie zelf niet zo veel te zoeken hadden, zijn we de volgende dag doorgereist naar Ban Lung in de provincie Ratanakiri. Deze provincie bestaat uit een groot percentage jungle. Een goede plek om een trekking te doen! We hadden gelezen dat er een Nederlands stel deze tochten organiseert, dus gingen we op zoek naar deze organisatie. Helaas bleken zij verhuist te zijn naar een andere provincie, dus hebben we een tocht van 2 dagen geboekt bij een andere organisatie. We zouden 1 nacht in een hangmat in de jungle overnachten.

We hadden een erg leuke groep van 6 personen en onze gids bleek erg goed Engels te kunnen dus we hadden er zin in! De eerste dag werden we met een longboat vlak bij een dorpje gedropt, waar wij onze "ranger" ophaalde. Hij was 1 van de minority people uit Cambodja, en kende een groot deel van de jungle als een achtertuin (wat in weze ook zo was). De minority people zijn inwoners die nog op de authentieke leefwijze leven en hun eigen eten verbouwen. Later, na onze jungletocht, zouden wij ook het dorpje bezoeken.

Zo, onze tocht naar "basecamp" kon beginnen! Het zou een tocht van ongeveer 4 a 5 uur worden (met 35 graden..). Met onze rugtas en hangmat en genoeg water gingen we op pad. Onze gids legde veel uit over de eetbare planten en wat als medicijnen gebruikt kon worden. Ferry heeft die dag rode mieren gegeten! Bijzonder lekker want ze smaken naar limoen! Onderweg hebben we nog jonge bamboe verzameld voor de lunch de volgende middag + wat oudere/grotere bamboe om die avond onze soep in te koken. Na de beloofde 5 uur kwamen we aan op onze bestemming. Onze slaapplaats lag naast een prachtige waterval! Na 30 liter zweten is dit precies wat je wilt! We hebben gelijk een heeeerlijke verfrissende duik kunnen nemen, terwijl voor ons een lekker bamboe soepje werd gemaakt. Onze gids had rijst, wortel, aubergine, chilipepers, suiker, zout, limoenblad en citroengras meegenomen. Dit werd allemaal in een afgehakte bamboebuis gedaan en een half uur op het kampvuur gelegd, héérlijk!!

Toen het donker werd, kwam de jungle pas tot leven.. Overal hoorde je beestengeluiden en de sprinkhanen en insecten kwamen op ons af. Ook zagen we nog 2 spinnen, zo groot als onze hand! Bir was blij toen ze " veilig" in haar hangmat lag met een klamboe erover.

De volgende dag vroeg uit de veren en lekker een ochtendduik genomen bij onze waterval. Na het ontbijt zijn we weer op pad gegaan. Weer een tocht van 5 uur met heel wat gekauw op zure bladeren en zoet hout en nog gedronken uit een boomstam. Het enige mindere aan de tocht was dat er overal bloedzuigers uit de grond of het water kwamen! Iedereen uit de groep heeft er wel 1 op zijn/haar voet gehad toen we weer een riviertje over moesten steken op onze blote voeten... Wat een vieze beesten!

Eenmaal bij het huisje van de ranger aangekomen kregen we daar onze lunch. Onze ranger bleek een 23 jaar te zijn (ongelofelijk met al die kennis van de natuur) die met 5 personen in het houten hutje woonde! Het hutje was ongeveer 15m2 met in de hoek een zandlaag met houte blokken erop, de keuken.

Na de lunch hebben we afscheid genomen van onze ranger en was het nog 20 min lopen naar het minority dorpje. Het dorpje was super gaaf om te zien!! Onderweg waren 3 meiden met een grote stok in een grote vijzel aan het slaan. Zij bleken de vliesjes van hun rijst te slaan. Later kwamen we een prachtige Cambodiaanse vrouw tegen in een Sarong, die zich aan het wassen was bij het stomendwaterpunt. Overal stonden de houten hutjes met rieten daken, waar de biggetjes, honden, kippen en koeien omheen aan het scharrelen waren. Het was allemaal zo gemoedelijk en prachtig om te zien!

Daarna werden we weer met de longboat terug gebracht en was het tijd om te douchen!!!

Vanuit Banlung zijn we daarna naar Laos gereist. Cambodja is echt ver boven onze verwachtingen! Het is echt een prachtig land en we hebben erg genoten van de mooie landschappen en lieve mensen.

We hadden ons al ingelezen dat het geen leuke reis zou zijn naar Laos. We zouden naar een dorpje gebracht worden met een minivan, waar we 3 uur moesten wachten op de bus die vanuit Phnom Penh moest komen. De minivan was natuurlijk weer tot de nok toe gevuld met zakken rijst en mensen, waardoor beenruimte en uberhaupt ruimte om te zitten er niet echt in zat... We werden 2,5 uur later bij een restaurantje afgezet en 4 uur later konden we dan eindelijk in een andere minivan stappen om naar Laos te reizen. Toen we allemaal eenmaal gesetteld waren werd er gezegd dat wij toch moesten switchen van bus.. reden onbekend.. Nou daar gingen we dan! Maar... na 2 minuten onderweg werd de chauffeur gebeld en konden we weer omdraaien. Wéér in een andere minivan! Gelukkig was dat de laatste keer. Normaal duurt het nog 1 uur naar de grens, maar door het regenseizoen was de weg een maanlandschap geworden. 2,5 uur later en helemaal door elkaar geschud kwamen we aan en werden we door de chauffeur naar een man gewezen die ons zou helpen met het aanvragen van de Visa. Helaas bleek dit achteraf een scam te zijn en hij heeft ons $10 te veel in rekening gebracht.. Welcome to Laos!!

Onze bestemming zou gelukkig een paradijs zijn, aangezien we onderweg waren naar het eiland Don Det. De lonely planet gaf aan dat het een uitstekende plek was om in een hangmat te chillen met andere backpackers. Eenmaal bij het water aangekomen begon het GIGANTISCH te plensen.. maar dan ook echt gigantisch en er werd ons verteld dat er geen ferry zou gaan met een dergelijk bui. Dat werd weer wachten... een uur later werd ons duidelijk waarom.. de ferry was een gammele houten longboat die ons naar de overkant zou brengen. Aangezien het al donker was, werd met een zaklampje aangegeven waar de kant was. Erg breed was het niet, dus het was nog even spannend! Na nog wat gegeten te hebben met de rest van de "slachtoffers" zijn we met zijn allen vroeg naar bed gegaan.

De volgende dag konden we pas goed zien waar we terecht waren gekomen en het zag er fantastisch uit! Don Det is 1 van de 4000 islands dus om ons heen lagen overal kleine begraste eilandjes in de Mekong Rivier. We hebben die dag een fiets gehuurd en om het eiland gefietst met wederom prachtige rijstvelden. Verder nog 2 watervallen bezocht, al met al weer een heerlijke dag! Helaas was het 's avonds niet echt een drukke boel doordat het nog steeds laagseizoen is, dus na een biertje gedaan te hebben weer vroeg ons bed in gedoken.

De volgende dag was het tijd om de omgeving met een kayak te verkennen! Met de groep van de reis naar het eiland toe, hebben we een kayaktour gedaan, wat erg gezellig was.

Na Don Det zijn we wat meer naar Noorden van Laos gereist. We wilden graag het Batavan Plateau bezoeken, een wat hoger gelegen gebied met bergen er omheen en mooie natuur. Normaal kan je een grote ronde doen met een motorbike en hier wel 5 dagen over doen! Echter hadden we de tip gekregen dat dit te lang zou zijn en niet de moeite waard. In 1 dag hebben we 250 km met de scooter gereden!!Het was een lange dag, maar erg mooi. En aangezien het Bataven Plateau wat hoger lig hebben we lekker kunnen afkoelen!

Daarna was het tijd om naar de Kong Lor Cave te gaan, dus zijn we weer met de bus meer naar het Noorden gereist. De Kong Lor cave is een grot van wel 7km lang! Met een longboat zijn we hier doorheen gevaren.. In het pikkendonker!! Erg indrukwekkend!

Na deze grot was het tijd voor de hoofdstad van Laos: Vientienne! We zijn nu in aardig wat grote steden geweest, dus waren we weer voorbereid op de drukte! Maar zo druk was het er helemaal niet! Het was een gezellig stadje met helemaal niet zo veel verkeer, mensen en lawaai. We merkten toen pas goed dat Laos het dunbevolkste land van heel Azie is. In Vientienne waren de Fransen invloeden van vroeger nog goed te merken, overal Franse eettentjes en lekkere knapperige croissants waren hier verkrijgbaar. Ook was er veel Franse architectuur.

Omdat het ook niet echt een hele grote stad is hebben we een fiets gehuurd en de stad in 1 dag verkend. Ook Vientienne ligt aan de Mekong, dus hebben we nog van een prachtige zonsondergang aan de rivier kunnen genieten.

Momenteel zitten we in Vang Vien en dit stadje staat bekend om het tuben! Dit betekend met een opblaasband de rivier af, waarbij je onderweg 3 barretjes tegenkomt. We zijn hier de eerste dag een aantal Amerikanen tegengekomen, waarmee we al een gezellig feestje hebben gehad in Siem Reap, Cambodja! Morgen gaan we met deze club tuben, dus dat zal ook weer een gezellig boel worden! Maar dat horen jullie de volgende keer weer :-)

Kusjes van ons!!

Patricia

Nou Fer, je kan nou niet meer zeuren als je een vlieg in je eten vind hier in Hollanda. Fantasische verhaal weer. Nog 6 weekjes genieten. Dikke kus. Xxxx

Annemarie

Yeahhhh ik ben weer zo blij met jullie verhaal! Kreeg al bijna afkickverschijnselen.. ;) Respect dat jullie er zelfs na 2 keer verhaal kwijt toch weer zoiets leuks van hebben gemaakt! :) Oehh berichtje van Patricia doet me goed, worden we ff met de neus op de feiten gedrukt..nog 6 weken!! :D:D Voor jullie waarschijnlijk mindere gedachte maar ik zal niet ontkennen dat dat mij heeeel blij maakt! Dikke kus lieverds

Lisa

Klinkt heerlijk allemaal.. ik lees dit op mn werk en ik ben super jaloers!! geniet er van!!! xxx

Bob en Tatja

Hanaa Poepekes!!!! Wauw wat een verhalen, wat maken jullie veel mee zeg. Die ervaring in de jungle, lijkt me zo cool (hehe op de bloedzuigers na)!!! En wat een held Fer dat je rode mieren eet!!!Idd haha Patricia, hierna hoeft hij nooit meer te zeuren over vliegen in z'n eten :) HELDEN!!! doe voorzichtig en wij kijken uit naar jullie nieuwe verhalen!!! Geniet nog lekker ff samen!!! Dit vergeet jou nooit meer!!!! liefs en dikke knuffels van ons!

Marieke

Hee moppies ! Wat een heerlijke verhalen! Ik zie het helemaal voor me en gelijk zin om naar Cambodja en Loas te gaan! Bir je bent een held tussen alle insecten! Geniet nog lekker van Thailand ! Dikke kus!

josine

Super verhaal, ik zit het even buiten te lezen bij ons hotel want wij zitten in Tanzania! Voor ons zit het er alweer bijna op! Genoet nog ff!!

Pleuni

Hoi,
Ik kwam dit verhaal tegen op internet, geweldige trekking zo te horen in rattanakiri! Morgen ga ik ook naar rattanakiri. Ik zou graag ook een trekking willen doen. Hebben jullie enig idee waar jullie de trekking geboekt hebben of wat de naam van de gids was?

Ferry aan pleuni..

hey wij hebben bij parrot tours in Ban lung geboekt.. de naam van de gids is Mr. Saat.

veel plezier!!

en neem extra water en snacks mee mocht je de tours gaan doen, het is miss wat zwaarder dragen maar het is wel fijn om genoeg water bij te hebben bij ons was het 35 graden en je zweet als een otter. je krijgt 2 liter van de tour mee. en avonds koken ze water uit de rivier om de flessen opnieuw te vullen zodat je de dag erna water hebt maar reken er maar op dat je de 2 liter nodig hebt voor onderweg. ligt er natuurlijk aan hoeveel dagen je gaat.... voor de rest leggen ze alles goed uit wat je mee moet nemen!