A journey through South-East Asia!

Vang vieng, Luang prabang, Pakbeng, Huay xai, Gibbon Experience, Chiang mai, Pai, Ayutthaya, Bangkok, Krabi.

Sabadee!!

pff wat hebben we het toch zwaar; Elke dag op zoek naar een nieuw hostel/guesthouse, 4 keer per dag nadenken over waar je wilt gaan eten en dan nog niet over de menu’s met keuzes gesproken (boekwerken vol!!).

Toch blijf ik het elke dag tegen mijzelf zeggen, Wat hebben wij het toch goed. Dat moet ook wel want dit avontuur gaat zo snel voorbij. Met nog minder dan een maand te gaan kunnen we nu al zeggen dat onze reis zeer geslaagd is!.

We waren gebleven bij……….. Vang Vieng!!

Vang Vieng

Hier hebben we echt naar uitgekeken. Na zo veel verhalen gehoord te hebben komen we dan nu eindelijk aan in het Walhalla voor backpackers in Laos.

We zijn hier gekomen om te gaan Tuben. Het is een beetje te vergelijken met het programma Zon Zuipen Ziekenhuis, aangezien je van bar naar bar gaat met je tube, wat niet geheel ongevaarlijk is onder invloed van alcohol.

Je wordt een paar kilometer verderop afgezet met een tuk tuk, om op de binnenbanden van een vrachtwagen via een rivier van bar naar bar dobberen. Er word van alles georganiseerd zo kan je Beerpong en Naughty Jenga spelen, volleyballen in een modderpoel of aan de stoelendans meedoen maar dan met de Tubes. Maar wat je vooral tegen komt is dronken lui die bijvoorbeeld niet in de gaten hebben dat ze het eindpunt missen en verder op de rivier pas in de gaten hebben dat er iets niet klopt.

Wat wel echt superieur was, is dat we op de eerste dag onze lievelingensamerikanen tegenkwamen, die we in Siem Reap (Cambodja) ontmoet hebben. Op de eerste avond stappen hebben we van hun geleerd hoe we een Shotgun moesten drinken al was ik (ferry) daar niet echt op me best, en het hele blikje bier kwam over hem heen.

De dag erna zijn we met deze groep gaan tuben. Misschien hebben jullie de foto op Facebook wel voorbij zien komen, wij helemaal onder de modder!

Op de 3e dag was het Halloween, wat voor de U.S. natuurlijk de dag van het jaar is, dus het zou weer een party avond worden…

Buiten het feit dat Vang Vien een echt party gebied is, is er ook veel moois te zien. Zo zijn er erg veel grotten en watertjes. De 4e dag hebben we daarom een scooter gehuurd en zijn we op zoek gegaan naar wat grotten en The Blue Lagoon.

Onderweg, dachten we een weg in te slaan van een van deze grotten, maar het bleek dat wij een verkeerde weg waren ingeslagen. We kwamen een meisje met haar broertje tegen. Het meisje ongeveer 12 jaar oud maakte en gebaar dat er geen grot was ze kruiste haar armen en vroeg meteen op een heel onvriendelijke manier om geld MONEY, MONEY!!! schreeuwde ze. We vonden dit een beetje raar dus draaien om en reden rustig weg. Op dat zelfde moment rent het meisje achter ons aan met haar broertje, ze pak stenen van de grond en probeert deze naar ons te gooien en haar wat snellere broertje die een lang stok in zijn handen had probeerde Birgit te slaan. Gelukkig had de scooter (125cc) wel wat power, dus waren zo weg. We voelde ons niet echt welkom en zijn daarom gelijk naar de Blue Lagoon gegaan om te voorkomen dan we weer ergens verkeerd terecht zouden komen.

De Blue Lagoon zegt al genoeg, super blauw water! En een grote boom waar je van ongeveer 5 meter naar beneden kan springen. Het was alleen super toeristisch en de Aziaten met zwemvesten dobberden om ons heen.(dit zie je overal, aangezien ze ECHT NIET kunnen zwemmen) We zijn daarom al snel weer richting het hostel gegaan. De volgende dag hebben we de Sleepersbus genomen naar Luang Prabang.

Luang Prabang

Is de andere grote stad van Laos, een stad kan je het eigenlijk niet noemen aangezien er namelijk helemaal geen hoogbouw is, of veel drukte op straat. Het is meer een groot dorp met hele leuke kleine gezellige straatjes.

In de bus naar Luang Prabang hadden we een Canadese jongen en een Australisch meisje leren kennen. Hiermee hebben we een fiets gehuurd om alles te verkennen. s’Middags hebben we lekker gechillt bij de een bar aan de Mekong. Er is niet heel veel te beleven hier de enige high lights zijn Kuang Sii waterval en de beruchte bowling baan!! Normaal ga je bowlen en daarna bijvoorbeeld nog een drankje doen in de stad.. Nou hier is het andersom! Als alle barretjes dichtzijn, wordt er dronken gebowld.. In de bowlingbaan wordt een dikke bowlingafterparty gehouden.. Je kan je wel voorstellen hoe dat eruit ziet…

De Kuang Sii waterval, die we de volgende dag hebben bezocht, was toch wel de mooiste die we tot nu toe gezien hebben. Super lichtblauw water en een pool waar je kon zwemmen. Hier zwommen de de visjes van de beroemde Fish Spa. Als je 2 min stil stond kwamen ze alle dode huidcelllen van je voeten eten, Bir vond het maar niks!!

De dag erna zijn we vroeg opgestaan want we hadden een trip van 2 dagen voor de boeg met een slow boat over de Mekong rivier. De eerste dag is een rit van 10 uur naar Pakbeng waar we overnachten. De 2e dag richting Huay xai want hier gaan we The Gibbon Experience doen! Jullie hebben het filmpje waarschijnlijk al gezien maar wat was dit ongelofelijk gaaf om te doen!!

2 dagen door de jungle over ziplines en slapen in de meest vette Boomhut aller tijden, hij had wel 4 verdiepingen!. Bir was helaas ziek geworden de avond in de boomhut.. Maja wel weer een ervaring rijker, om 40 meter naar beneden over te geven in de jungle…

Helaas hebben we geen wild life gezien op wat spinnen en bijna 30cm lange duizendpoten na, Maar we hingen wel soms 50 a 60 meter boven de grond met een adembenemend uitzicht!!

Ik zou dit elke kunnen doen! Toen we terug kwamen konden we gelijk een minivan nemen richting Chiang mai (Thailand).

Chiang mai

De busreis hier naartoe was heel relaxt om dat we maar met 5 man waren en we hadden de minivan een keer voor ons zelf ipv. met 20 man in een busje gestouwd te worden. We hadden gelijk een goed gevoel bij terugkomst in Thailand, je merkt gelijk aan de goed verharde weg dat het allemaal iets beter geregeld is in dit land!

We vielen gelijk met onze neus in de boter want ze vierde Loy Kratong, het lampionnen festival. Wat we in Hoi An, Vietnam gemist hebben, hebben we hier gelukkig toch nog mee kunnen maken.

Duizenden lampionnen in de lucht, vuurwerk dat om je oren vliegt wat een warm welkom!!

Door het festival hadden we wel het probleem dat bijna alle hotels, hostels, en Guesthouses vol zaten.We hebben dik een uur door de stad heen gelopen voordat we wat gevonden hadden! Gelukkig hadden we gezelschap van een Amsterdams stel die we al in de slowboat hadden ontmoet en ook The Gibbon Experience mee hebben gedaan.

We hadden al veel goede verhalen van Chiang Mai gehoord. Veel Backpackers blijver er wat langer hangen vanwege een fijne sfeer. Wij hadden er daardoor eigenlijk wat anders bij voorgesteld! Het bleek echt een hele grote stad te zijn! Wel met een gezellige oude stad, maar we hadden toch niet echt een gevoel wat de meeste backpackers hadden in de stad. Misschien moesten we toch weer even wennen na het dunbevolkte en rustige Laos…

Gelukkig kregen we een berichtje van de Amerikanen via Facebook, toen zij mijn geplaatste foto van Chiang Mai hadden gezien. Zij waren ook in Chiang Mai!! Ongelofelijk hoe wij deze groep elke keer tegenkomen! We zijn wat gaan eten en hebben het nachtleven weer even opgezocht.. Deze Amerikanen zijn niet goed voor onze lever!!

Pai

We hadden al ergens gelezen dat je in chiang mai een scooter kan huren en daarmee naar pai kan rijden om daar de scooter weer te droppen. Pai is een wat Noordelijker gelegen plaatsje in de bergen. Het zou een gezellig hippiedorpje zijn. Voor Bir de eerste lange rit op een scooter dus na een wat zenuwachtige 30km ging ze daarna als Speedy Gonzales.

Stel je voor: nog nooit lang op een scooter gereden, in een ander land waar je ook nog is op de andere kant van de weg moet rijden, en last but not least naar Pai zijn het ongeveer 430 haarspeld bochten dwars door de bergen. Omhoog en omlaag soms met 15 tot 20%, soms een hoogte verschil van 60 meter per 2 a 3 bochten maar al met al was het een super ervaring!! En dit was alleen nog maar de weg naar Pai. Eenmaal in het dorpje aangekomen werden we nog vrolijker. Een gezellig dorpje met met bergen om je heen en alleen maar gezellige mensen.

Pai ligt vlak bij de grens van Myanmar en er is genoeg keuze uit guest houses en bungalow resorts alles is laidback. We zouden hier eigenlijk wel wat langer willen blijven maar in chiang mai hebben we een dag geboekt om naar een olifantenpark te gaan. We hebben hier al heel lang naar uitgekeken! We wilden eigenlijk naar een ander olifantenpark gaan, maar deze was helaas al vol. Waar we nu naartoe zijn geweest moet je op de olifanten rijden en we hadden gehoord dat dit eigenlijk niet goed voor ze is. Olifanten worden erg misbruikt in Thailand. Ze worden gebruikt om ritjes op te maken in de stad. Om dit voor elkaar te krijgen, worden de olifanten met aan paar maanden oud al erg mishandeld. De arme beestjes moeten daarna de hele dag 100en mensen rondlopen op het veel te warme asfalt. Als ze niet doorlopen wordt er met een haak in de poten gestoken. Verder krijgen ze meestal maar 1 of 2 keer te eten, terwijl olifanten 16 uur op een dag moeten eten en s’ nachts staan ze vastgebonden met een ketting te wachten op de volgende werkdag. Dus mocht je nog eens naar Thailand gaan… Niet op de olifantjes rijden!

Wij gingen naar een olifantenpark buiten de stad dat 5 olifanten vanuit de stad terug naar de jungle heeft gehaald. 1 olifant had een kleintje gekregen die nu een paar maanden oud is. Ze liepen er vrij rond los en kwamen nieuwsgierig kijken toen we aankwamen. Wat een geweldig mooie dieren! Ongelofelijk groot maar zo lief als ze nog klein zijn. Wij kreeg Kompop toegewezen voor die dag. Eerst hebben we haar een mand bananen gevoerd, en daarna gingen we de olifanten in een nabijgelegen riviertje wassen. Daarna was het tijd voor een tocht door de jungle. We moesten zonder zitje of zadel op de olifanten klimmen en zo hebben we een half uurtje gewandeld naar een waterval, waar we wat gezwommen en geluncht hebben. Daarna weer terug gewandeld en nog wat met de beestjes geknuffeld. Het was moeilijk afscheid nemen :-).

Na nog 1 nachtje in Chiang Mai te hebben overnacht hebben we vroeg de trein naar Bangkok genomen. Onderweg kwamen we er echter achter, dat deze trein ook in Ayutthaya zou stoppen. Dit stadje stond ook op onze planning, dus zijn we eerder uitgestapt.

Ayutthaya is eeuwen terug, toen Thailand nog Siam heette, de hoofdstad geweest. Alle ruĂŻnes en deels weer herbouwde gebouwen uit die tijd staan over de stad verspreid. Een super mooi gezicht! We hebben de historische gebouwen via een scootertje bezocht.

Ook zagen we hier een olifantenpark zoals eerder beschreven. Je zag gelijk dat de olifanten veel magerder waren dan waar wij waren geweest en een aantal olifanten, die niet aan het werk waren zaten vast met een ketting aan hun nek 20 cm van een hek vandaan, zonder enige bewegingsvrijheid. Erg sneu om te zien allemaal.

Ondanks dat was de stad echt super mooi om te zien! Maar na 1 dag met de scooter, hadden we alles zo ongeveer wel weer gezien. Die avond zouden we dan ook verder reizen naar Bangkok. De reden dat we zo snel naar Bangkok wilden, was ook omdat we een beetje in onzekerheid zaten over onze Visa.

Als je Thailand over land binnen komt, mag je 15 dagen in het land verblijven. Wij dachten dat het makkelijk zou zijn om binnen Thailand een verlenging aan te vragen, of een Visa te kopen voor 60 dagen. Echter op internet lazen we anderen berichten… De 15 dagen visa zou je maar met 7 dagen kunnen verlengen.. En een visa aankopen zou alleen maar kunnen BUITEN Thailand!! Zou het zo zijn dat we Thailand eerder moesten verlaten?? We hadden al hele plannen gemaakt om de laatste weken naar Myanmar te gaan, of bijvoorbeeld naar Vietnam te vliegen om daar onze Visa te regelen.. Echter.. het was de 16e van november.. en we hadden de 19e al een vlucht naar Krabi geboekt + de laatste dagen een duur resort op Koh Phanang.. Veel weggegooid geld dus.. Het was even stressen…

Eenmaal bij het immigratiecentrum aangekomen, bleek het geen probleem te zijn en we konden onze visa gewoon voor 30 dagen aanvragen! Het duurde echter 2 uur voordat we een uitslag hadden, het was net alsof we op onze examenuitslag aan het wachten waren!

Bangkok

Dit konden we dus gaan vieren op Khao San Road! De Amerikanen, waar we het al een paar keer over gehad hebben, wonen in Bangkok en geven daar les. Zij kennen Bangkok inmiddels dus wel een beetje en het werd weer een gezellig avondje. 2 jongen hadden gewerkt in een kroegje van een Nederlandse eigenaresse, Jana, waar we nog even mee gekletst hebben. Sinds de krijgswet in Thailand is er wel veel veranderd heeft ze verteld. Het is allemaal erg streng geworden en ze heeft al een aantal keer op en politiebureau gezeten, aangezien de muziek te laat door ging of te hard stond. Ook mogen er geen terrasjes meer om de straat staan of gedronken worden buiten de kroegjes. Khao San Road is niet meer wat het geweest is jammer genoeg…

Na een maaltijd in het gezellig Chinatown zijn we de laatste avond naar de beruchte Soy Cowboy gegaan. Dit is de Red light district van Bangkok en is echt ongelofelijk grappig om te zien! Het is toch wel apart met al de verlegen en bescheiden Aziaten, met daarentegen zo’n ’’uitbundige’’ straat.

Fer had nog een opdracht meekregen vanuit Nederland, die hij daar heeft uitgevoerd. Wat dat is? vraag dat maar aan hem als je hem ziet ;-).

De volgende dag moesten we er echter al vroeg uit voor de vlucht naar… (EINDELIJK) de tropische eilanden!!! Hier gaan we lekker de laatste weekjes uitrusten van deze o, zo vermoeiende reis ;-). Alleen… dan moet je niet door de wekker heen slapen!!

Krabi

Ons tropisch avontuur begon dus niet echt goed, aangezien we onze vlucht hebben gemist. We moesten dus opnieuw een ticket kopen en gelukkig ging er nog een vlucht in het begin van de middag. We zouden nog aan het eind van de middag met onze kont op het strand kunnen liggen. Echter toen we landen zagen we alleen maar donkere wolken, en ja hoor.. toen we aankwamen op Railay beach regende het. Op Krabi heb je 2 populaire stranden naast elkaar. Railay beach en Ton Sai. Als het laag water is, kan je zo van de een naar de andere lopen.

We hadden gehoord dat er op Railay beach iets meer te doen is en dat Ton sai echt een strandje was om te chillen, dus we hadden besloten om te slapen op Railay. Toen we aankwamen op Railay hoorden we echter dat de prijzen hier dubbel zo veel waren dan op Ton sai! Dus we zijn weer met een longboat naar Tonsai gevaren. Een vriend van Ferry had ons verteld dat er een super fijne sfeer zou hangen met allemaal barretjes aan het strand.. Maar wat blijkt.. Deze zijn allemaal platgegooid voor een hotelketen die hier een gigantisch resort gaat bouwen.

Net toen Bir tegen Fer zei dat het allemaal niet erger kon worden, gleed Fer uit en haalde zijn voet en knie open.. We waren er eigenlijk een beetje klaar mee en wilden vroeg naar bed gaan en de volgende dag maar gelijk naar Koh Phi Phi varen.

Gelukkig hadden we een overbuurman die hier al een paar dagen zat en ons met zijn verhalen over Ton Sai overhaalden om te blijven. Die avond zagen we gelukkig ook dat het sfeertje waar we over hadden gehoord nog steeds aanwezig was. Een barretje had ’s avonds allemaal fakkels aan en een fire artist die supergave acts opvoerde. We waren weer blij :-).

Helaas wordt het de komende dagen niet echt strandweer maar we hebben gelukkig nog een paar weken te gaan! WE hebben besloten Krabi toch wat verder verkennen en morgen varen we naar Koh Phi Phi!

tot Zinas!

Tongue Out

Patricia

Jee, wat spannend en mooi allemaal. En ja waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!!!!!!!!! En de vliegtuig missen............ Hoop dat de ????????????????????????voor jullie zal gaan schijnen voor de laatste weekjes. Zal nog wel wat pepernootjes en kruidnootjes bewaren van de Sint. Xxx

opa en oma

tsjonge, jonge, wat jullie allemaal meemaken.
Het zal saai zijn als jullie weer thuis zijn.
Geniet er nog maar van.
Liefs, opa en oma.

Birgit

Kruidnootjes met chocolade??? ;-)

ferry

en VEEL!!!!

Dennis

Kruidnootjes met chocolade...... Kleine kans dat die er nog zijn ;-) Wat een top verhalen allemaal. Geniet van je laatste 3 weken!

Patricia

Hahahahag, zullen we doen

josine

Cool! En jullie zijn helemaal in Azie backpackers fashion!!

opa en oma

Ik ga morgen gelijk naar de winkel voor kruidnootjes met chocola !!!!!!

opa en oma,

We hebben kruidnootjes met chocola gekocht voor jullie !!!!!

Birgit

Ooeehh lekkerrrrr!!!! Bedankt!!!!