A journey through South-East Asia!

Phnom penh, Siem Reap, Battambang, Kompong Chnang, Phnom penh.

Veel lees plezier

Cool

Phom penh

Vanuit Sihanoukville zijn we naar Phnom penh gegaan met een sleepers bus. Zoals je op de foto kan zien lagen we samen in een 1 persoons bed wat 20 cm korter is dan normaal, mogen jullie raden hoe wij geslapen hebben. Eenmaal aangekomen om1:30 uur bij het hostel Top Banana, was er een pub crawl bezig dus het was er druk. We werden gelijk gedwongen om mee te gaan naar de volgende kroeg.. Alleen waren ik en bir helemaal gesloopt van de busreis en zijn we naar bed gegaan om vervolgens de volgende dag weer vroeg uit de veren te gaan. Phnom Penh zou verder niet heel bijzonder zijn, hadden we gehoord. Waar we voor kwamen is een stukje historie van Cambodja.

(nog maar!!!) 40 jaar geleden was Cambodja in de macht van Pol Pot van de communistische partij Khmer Rouge/ Rode Khmer.

De Rode Khmer is verantwoordelijk voor de dood van ongeveer 1,7 tot 2 miljoen mensen op een bevolking van 7 miljoen, tussen 1975 en 1979. In deze vreselijke jaren werden de mensen die geschoold waren gemarteld en gedood op vreselijke wijzen. Pol Pot wilde weer naar de tijd van vroeger waarin iedereen zijn eigen voedsel verbouwd. De rijstproductie moest daarom naar abnormale hoeveelheid. Alle inwoners van de steden werden verbannen naar het platteland om rijst te verbouwen. De steden werden spooksteden. De bevolking werd gedwongen om de gehele dag rijstplantjes te planten etc. Naast de moorden zijn veel mensen gestorven aan vermoeidheid en uithongering.

In Phnom Penh zijn we naar het Genocide museum gegaan, vroeger een school wat is omgebouwd tot gevangenis in de tijd van Rode Khmer. Daarna zijn we naar 1 van de vele Killing Fields (Choeng Ek) geweest.Het was bizar en overweldigend om te zien hoe ze de mensen gevangen hieldenen martelde in het (genocide camp S12). Veel mensen werden gedwongen om diefstallen ed. te bekennen door martelingen, gewoonweg omdat Pol Pot bang was dat deze mensen zich tegen hem keerden. Een voorbeeld is dat zijn met hun handen, vastgebonden op hun rug, aan een hoge paal werden opgehangen. De armen raakten hierdoor uit de kom en zij wachten net zo lang totdat zijn hun bewustzijn verloren. Hierna werden ze met hun hoofd in een bak met een sterke vloeistof geduwd (waarmee normaal onkruid wordt verdelgd), waardoor zijn weer bij bewustzijn kwamen. Hierna gingen de martelingen verder... vreselijk om dit allemaal te zien. Je kan er gewoon niet bij waarom iemand zoiets zou doen, alleen omdat zij bijvoorbeeld dokter zijn of een student op een universiteit. Van de duizenden mensen, zijn er 7 overlevenden. 2 hiervan waren bij het museum aanwezig. Bizar om deze oudere mannen te zien en te bedenken wat zij allemaal mee hebben gemaakt...

Na de verhoringen en martelingen werden deze mensen naar de "killing fields" getransporteerd om gedood te worden. Deze killing fields hebben wij ook bezocht. Het was erg triest om al de putten (massa graven) te zien. We hebben ook de beruchte boom gezien waar ze in die tijd baby's ( voor de ogen van hun moeder) tegen aan bleven slaan tot er geen leven meer in zat. In een korte film waarin mensen werden geinterviewd, zei een man dat hij het bloed en de hersenen om de boom heeft zien zitten toen hij deze plek ontdekt had. Niemand wist dat deze dingen gebeurden. Bizar dat dit vier jaar lang heeft kunnen gebeuren zonder dat er ook maar iemand van wist!! foto's liegen er niet om! Buiten Cambodja was dit ook niet bekend. Een Australische journalist, die ook onwetend was van de gruwelijke situatie in het land, is ook omgekomen.

Het is nu meer dan een week geleden dat we er zijn geweest, maar tijdens het typen van dit alles, krijg je toch weer een naar gevoel. Hierna was het daarom wel nodig om onze gedachten te verzetten. En dat kon gelukkig goed in...:

Siemreap & Ankor Wat.

We hadden al veel gehoord over siem reap (place to be, partylife, Pub Crawls) en dat hadden we wel even nodig! En daarnaast natuurlijk... De eeuwen oude Tempels Angkor Wat!

Ankor wat is maar liefst 400km2 bezaait met tempels, gebouwd tussen 1113 en 1145. Je kan hier een week naartoe gaan en nog niet alles gezien hebben! Wij hebben gekozen om maar 1 dag te gaan en de mooiste te bezoeken met een tuk-tuk.

Ankor Wat is de grootste tempel en zie je gelijk bij binnenkomst. Ankor Wat en de andere tempels zijn echt geweldig mooi om te zien! Onbegrijpelijk hoe ze dat in die tijd in elkaar hebben kunnen zetten, net als de pyramydes in egypte is dit een groot mysterie. Ankor Wat is in maar liefst 32 jaar neergezet. Ter vergelijking, veel Europese kathedralen werden in 200 a 300 jr neergezet.

Tijdens de oorlog en de Rode Khmer zijn veel tempels verloren gegaan. Door architecten is deze grote puzzel in tientallen jaren weer in elkaar gezet. Met een aantal zijn ze nog steeds bezig.

Overal liggen steenen genummerd om het uit elkaar te kunnen houden, maar wat ik nog het bizarste vind, er werd/word geen cement of geen enkel hechtings materiaal gebruikt. Alles staat als het ware als een blokkendoos in elkaar...

De mooiste vonden we toch wel de tempel Preah Khan. Hierin hebben ze de natuur hun werk laten doen en dit zie je terug in de bomen die door het steenwerk zijn gegroeit. De bomen zijn op zichzelf al heel bijzonder, maar in combinatie met de eeuwenoude stapels stenen en tempels is alsof je in een sprookje terecht bent gekomen. De mossige stenen maken dit nog eens helemaal af! Super gaaf om dit te zien! Hier is ook een film van Tomb Raider opgenomen.

In Siem Reap verbleven in het Mad Monkey Hostel. Een aantal Australiers hebben dit hostel opgezet en is inmiddels uitgegroeit tot 3 hostels in Cambodja waar iedere backpacker wil verblijven. Alles zit helemaal vol, ook in het laagseizoen. Doen ze goed die gasten! Hier hadden we lekker een prive zwembad en een beachbar (Bar op het dak, volgegooit met zand). Het waren wel wat duurdere kamers.. wel $14! In de beachbar hadden ze een Grenate world tournament... waar achter stond: do it for your country.. Elke keer als je een Grenate dronk kreeg jou land een punt. En een Grenate was: een shotje tequilla + een Jagerbomb. (Voor de wat ouderen onder ons :-) Een Jagerbomb is een shot jagermeister in een laag Red Bull)

En wat bleek... NL stond nog niet op de kaart.. Wie Ferry een beetje kent.. Hij kon dit natuurlijk niet laten gebeuren!! Dus we begonnen gelijk met een Grenate.. En de volgende dag kwam Steffen ons team versterken! We hadden hem in Hanoi ontmoet en kwam nu ineens langslopen in het hostel! Toen we het hostel verlieten, stonden we toch mooi op de 4e plek.. aangezien er TE veel engelse/americanen/aussies rond reizen was het niet mogelijk om hoger in de ranglijst te komen maar ik was gerustgesteld..

We hebben in Siem Reap nog 2 keer een pub crawl gedaan wat ook erg gezellig was. Er werden alleen wel een beetje rare spelletjes gespeeld... 1 daarvan was het verzamelen van items. Het begon allemaal met een shirt, geld en een bh. Degene die als laatste was viel af. Het laatste item was een sok. Laat Fer nou net sokken aanhebben in zijn nikes (Die hij al voor de 3e keer aanhad..) Een Australier was geweldig blij dat hij 1 van Fer zijn sokken kreeg, want hij was met nog 1 iemand als laatste over! Wat bleek... Om dit spel te winnen, moest je deze sok over een glas met bier doen en dit biertje zo opdrinken! Wie als eerste het bier (met sok..) leeg had, had gewonnen.. Alsof dit niks was begonnen ze allebei uit het glas te drinken!! Lekker! (fer) ik krijg nog steeds kots neigingen als ik er aan denk!! Misschien iets voor jouw pubcrawl Dig???

Battambang.

''geluks vogels' zo kunnen we ons wel noemen... 1 keer in het jaar houden ze in Cambodja het Water festival. We hadden hier al over gehoord, maar het zou begin november in Phnom Penh plaatsvinden. Achteraf blijkt dat elke provincie dat zelf mag bepalen vanaf het moment dat het regen seizoen is afgelopen. Toen we in Battambang aankwamen was het hier groot feest.

We hadden hier een warm onthaal, maar wat een drukte. Het waterfestival wordt gevierd met boot races met roeiboten. Op sommige boten zaten wel 76 roeiers! Leuk spectakel om te zien, al waren wij zelf, vooral Bir, een attractie. Aangezien wij boven alle mensen uitkomen en wij echt reuzen zijn voor die mensen, werden we erg bekeken. Battambang is minder toeristisch en er waren veel mensen uit andere provincies die voor dit festival naar Battambang kwamen. Zij waren dus blijkbaar niet gewend aan westerse mensen.

De volgende dag zijn we met ''Bun'' onze tuk tuk driver/tourguide door het platteland gereden en hij heeft ons erg veel uitgelegd over het leven in cambodja. Hij sprak goed Engels en dat zie je niet heel vaak hier. Je voelt je echt een bezienswaardigheid als je door de kliene dorpjes rijdt. Al die kleine kids beginnen te zwaaien als je voorbij rijdt!! tussendoor zijn we langs wat highlights geweest The Bamboo Train. Fer en ik dachten eerst dat dit een grote trein was, gemaakt van bamboo. Echter bleek dit een soort van vlot op wielen te zijn, die in en uit elkaar gehaald kon worden. voor $5 kon je een uurtje mee met de trein. Nou dat wilden wij wel meemaken.. HARD dat dat ding gaat! Vooral als je de rails voor je ziet, je helemaal door elkaar wordt geschud en je weet dat dit ding op een paar wielen staat waar je dat "vlot" zo vanaf kan tillen. Op internet lazen we dat het tot 50km/h kan. Nou.. het leek wel 80km/h :-). Vanaf nu vertrouwen wij elke achtbaan.. Daarna zijn we naar de killing cave geweest... Hier werden tijdens de Rode Khmer mensen in neergeslagen. In deze grot zijn iets meer dan 10000 mensen gegooid.

De laatste highlight was ook zo bijzonder om te zien! We stopten bij de Bat Cave. Dit is een grot met ongelofelijk veel vleermuizen. Je kan hier niet in, maar wat we zagen was nog veeeel gaver dan de grot zelf. We moesten even wachten maar je hoort de vleermuizen zich al klaarmaken om naar buiten te vliegen voor hun diner. Dit gebeurt elke dag tussen 5 en 6, je ziet dan de eerste vleermuizen naar buiten komen die gevolgd worden door MILJOENEN andere! Een heel uur lang een hele stroom vleermuizen dat uit een grot komt zetten! WAUW zo bizar om te zien! Je moest wel je mond dicht houden, aangezien er soms een druppel naar beneden kwam zetten.. jaja.. zij moeten ook hun behoefte doen!

Bun vertelde ons tussen de bezichtigingen door hoe het er in Cambodja aan toe gaat. Hij vertelde ons dat zijn vader overleden is, toen hij 5 maanden oud was. Ze zijn van het plattenland naar de stad verhuist. Hij heeft geluk gehad dat zijn moeder zijn school kon betalen. En toch is hij Tuk-Tuk driver.. Dit komt omdat er veel corruptie is in het land. Je moet het echt van je connecties/stand hebben om ergens aan het werk te komen. Hij gaf aan dat je soms wel tot $4000,- moet betalen om een goede baan te krijgen, als je uit een arme/gemiddelde familie komt. Je merkt dat het hier nog heel erg om de verschillende standen gaat. Indien je niet uit een welvarend gezin komt, is het moeiilijk om hieruit te komen. Alles gaat om geld en dit begint al op school bij de jongste kinderen. Bun verteld dat er wel goede leraren zijn op de scholen, maar ook vele leraren zo corrupt als de pest zijn. Kinderen met geld kunnen 's avonds bij de leraar "bijles" krijgen. Hier krijgen de kinderen de antwoorden van toetsen. Geen geld? geen antwoorden.. Heeft een leraar een rijstveld? Voor betere scores op toetsen kun je komen oogsten. Veel plattenlandskinderen moeten meer dan 7km lopen naar school en kunnen wel eens te laat komen... 10 min te laat? jammer, je komt de les niet in. Rijkere kinderen kunnen wel naar binnen, ook al zijn ze een half uur te laat.

Ook kunnen de jongeren uitgehuwelijkd worden, aangezien ouders wel iemand van stand in de familie wil hebben. Zo is een vriend van Bun met een nicht getrouwd! Alleen om de familie welvarend te houden. Ze zijn niet verliefd op elkaar en zien elkaar nauwelijks..Wel schokkend om zulke verhalen te horen. Erg ouderwets allemaal!

Bun had gehoord dat er in Nederland geen armoede heerst, en dat je geld van de overheid krijgt als je niet wilt werken... Hij vond dit zo moeilijk om te geloven! In Nederland denk je inderdaad... van een bijstandsuitkering is bijna niet te leven.. je kunt geen leuke dingen doen, geen auto, geen vakantie etc. Maar als je dan hier om je heen kijkt... zoo veel mensen zijn nog nooit buiten hun eigen provincie geweest! leven in een houten hutje, of erger nog op straat en kunnen hun kinderen niet naar school laten gaan.. Dan wordt je wel even met je neus op de feiten gedrukt en heb je toch niet meer zoveel medelijden met de mensen in NL die toch een dak boven hun hoofd hebben en dagelijks hun maaltijd kunnen eten, zonder te hoeven bedelen.

Kampong Chnang.

Vanuit Battambang hebben we ervoor gekomen om weer via het zuiden naar Kratie te reizen.. niet handig zo'n groot meer in het midden van het land, als je toch het heel Cambodja wil zien!

We wilden toch ook wel een wat minder toeristisch stadje/dorp zien dus besloten we een tussenstop te houden in Kampong Chnang, een klein plaatsje aan de rivier. We hier hebben een scooter gehuurd om de omgeving wat beter te verkennen (in het plaatsje zelf was niet veel te doen) Wat is het toch geweldig om met zo'n scooter wat verder uit een stad te rijden. Overal groen, palm-, bananen- mango- en papayabomen om je heen, lieve mensen die naar je glimlachen, kindjes met koeien aan de hand, mannen aan het werk op de rijstvelden. Geweldig! Je ziet ook wel de armoede op het platteland, wat soms moeilijk is. Maar toch zie je dat de mensen hier gelukkig zijn met wat ze hebben. Erg mooi om te zien.

Jammer genoeg konden we niet gelijk doorreizen naar Kratie, dus zijn we met de bus naar Phnom Penh gegaan (voor de 2e keer). Toen we ergens een paar mensen afzette bleek dat er de hele rit een boodschappentas met kippen in het bagageruim had gezeten.. Levende kippen! alleen.. het gezin miste 1 kip! nadat de man 5 minuten in het bagageruim had gezeten haalde hij de kip aan zijn poten eruit en douwde het in de boodschappentas bij de anderen.. Ik zei al tegen Fer: let op.. onze backpacks zitten onder de kippenstrond! En jahooor!!! Fer zijn tas was ondergescheten :-) Bir kon hier wel om lachen! maar Fer was not so amused...!

In de stad zagen we later ook nog een busje met een stuk of 40 kippen vastgebonden achterop de wagen.. allemaal nog levend... Toch wel bizar hoe ze hier met dieren omgaan..!

We zitten nu in een super chill backpackers hostel, in de rooftopbar aan een biertje. Vorige keer hebben we het nachtleven van Phnom Penh niet echt opgezocht, dus dat gaan we vanavond maar eens doen! het bijkt dat er nog iemand in de stad zit die we in Vietnam hebben ontmoet, dus daar gaan we nog een biertje mee doen!

Nog een paar dagen en dan zitten we in Laos :-) dan zullen jullie weer verder van ons horen!!

Veel liefs!

Marjan

Mooi verhaal. Ja er was en er is wat leed op de wereld. Droevig. Dus pluk de dag, luitjes.

Patricia

Hoi Kids, gelachen om het sokken verhaal. Dan ook wel triest om de verhalen te lezen wat er allemaal voor gruwelijks is gebeurt. Fijn dat jullie ook zulke mooie culturen en landschappen ontdekken. Gezellige avond en tot gouw.xxxxxx

Annemarie

Wat een mooi verhaal weer dit...heerlijk om te lezen! Ooooo wat heb ik ervan genoten jullie gisteren even te zien en spreken, die kleine rode oogjes en bir dr happy face maakten het helemaal af ;) Hopelijk tot snel weer! X

marja veraart (moeder van annemarie )

ik lees altijd jullie verhalen en ben echt jaloers, wat een ervaring zo lekker samen zoveel meemaken. ik wens jullie nog heel veel plezier samen, alle mensen die je ontmoet en de omgeving !!! ( ik heb jullie wel gemist op Annemarie haar feestje !!) veel liefs van Marja

Wineke

Ja en hier hebben ze het alleen maar over zwarte piet!
Wat een........

opa oma

Wat verschrikkelijk allemaal!
Probeer toch maar te genieten!!!!!!

Lydia en Marcel vanuit Sitges (Spanje)

Leuk om weer jullie belevenissen en ervaringen te lezen.
Wij hebben hier ook elke avond vleermuizen, wel een stuk of 10, en hopen dat ze de knutjes, vliegen en muggen verorberen. ;)
liefs, XX

marieke

Hee schatties! Wat een indrukwekkende verhalen zeg! Ben benieuwd naar de rest! Binnenkort weer skypen!?
Mis you! Dikke kus Mariek

ferry

hey mariek
leuk eejj!!
ik ben toevallig voor de 2e keer een verhaal aan het schijven.....
misschien kunnen we vanavond skypen?
ik zag dat he wintertijd was daar? hier doen ze daar niet aan maar dat betekend wel da het nu 6 uur tijds verschil is ipv 5
laat maar weten als je tijd hebt dan proberen wij wel op te blijven!

Sabadéé x
Sabadee x