A journey through South-East Asia!

Dalat, Ho Chi Minh, Can Tho, Ha Tién, Otres Beach, Koh Rong (saloem)

hey daar zijn we weer!!

Dalat (Canyoning)

7:00 Pff gaat die wekker ''weer'' zo vroeg!!!

Maar het belooft een mooie dag te worden, het is voor bir de eerste keer dus een beetje gespannen de minibus in ''and off we go"! na wat mensen op hebben gepikt komen we weer 2 bekende tegen uit halong bay en nog een nederlander 'Tom'.

Na de uitleg van het abseilen gaan we eindelijk aan de slag '' Ik kan niet wachten" (fer).

De intructeur (Black beer) is een drukke grappenmaker en dat maak het sfeertje wel goed! hij blijft maar zeggen '' Dont be lazy, get Crazy''.

Wat is dit toch vet, Lekker in de natuur klimmen en klauteren, abseilen van watervallen en een mooie sprong van 11 meter hoog!! Heel stoer van bir!! na nog wat ''water slides'' gedaan te hebben moe maar voldaan terug naar de bus.

Ho Chi Minh

In de bus naar de stad Ho Chi Minh zijn we aan de praat geraakt met Angelica die heel toevallig ook weer met bekende uit Hanoi had gereist.

Weer een grote stad met veel getoeter en drukte. We zijn 2 dagen gebleven, De eerste dag naar de bekende Cu Chi tunnels geweest. Erg indrukwekkend om te zien hoe die vietnamese strijders zo lang onder de grond hebben geleefd!! Fer is 120 meter door de tunnels gekropen, wat genoeg is als je na gaat dat er nog 250 km aan tunnels onder de grond ligt. Daarna heeft hij nog als '' Rambo " met een M60 geschoten (automatic machine gun). wat een herrie!!!

We wilde de volgende dag de bus naar Phnom Penh pakken (Cambodja) en daarna eerst naar het zuiden van Cambodja reizen. Dit zou een lange reis saaie reis worden. Angelica had een ander plan en wilde via de Mekon Delta de nieuwe border in het Zuiden van Vietnam oversteken. Volgens een touragency was dit makkelijk en konden we met een tour mee naar Can Tho, waar we een nacht zouden blijven. Die volgende dag zouden we een local bus moeten pakken naar de border. Angelica is een dag eerder vertrokken, aangezien wij graag de tunnels uit de Vietcong oorlog wilde zien. Zij zou ons vertellen hoe we moesten gaan.. Handig!

Eenmaal in Can Tho werden we opgebeld door Angelica.. een beetje in paniek.. ze was haar paspoort vergeten in het hotel waar we verbleven en kon dus niet de grens over naar Cambodja, wij hebben haar paspoort meegenomen. Ook vermelde ze even dat het een hel was om met de local bus naar de border te reizen. Bij aankomst zou er ook helemaal geen bus meer gaat naar Sihanoukville, het Zuidelijke plaatsje waar we uiteindelijk naar toe wilden. We zouden hoe dan ook moeten overnachten in Ha Tien, het plaatsje voor de border van Cambodja.

In Can Tho hebben we wat rond gelopen over de lokale night market en zijn daarna lekker gaan eten. We hebben het duurste restaurant uit gezocht in de lonely planet en hebben heerlijk zitten genieten van een goed stuk vlees en een mooie zeebaarsfillet. Wat ook grappig was, dat de zelfde rode wijn uit Dalat daar de huiswijn bleek te zijn! Nu begint het avontuur we moeten met de bus van CanTho naar HaTién... Eenmaal aangekomen op een busstation zijn we op zoek gegaan naar een bus. Naja op zoek... Er komen 10 mannetjes aangerend waar je naartoe moet... nemen je tas van je over en plaatsen je in en bus. ( je moet je voorstellen dat dit een kwart voetbalveld is helemaal vol met grote bussen en kleine minivans) Iedereen probeert zijn bus vol te krijgen om naar bestemming te rijden dus word je van alle kanten belaagd en mee getrokken zodat je met hun busje mee rijd.

Eenmaal in de bus hebben we nog 45 min wachten in de volle zon zonder airco met 32 graden. ik heb express gezegt dat ik wagenziek ben om voorin te zitten ,want we werden anders achterin het busje gepropt en dat wil je echt niet ze rijden als een stel gekke hier!! Toen Fer even een rondje wilde lopen over het terein ontstond er wat oneenigheid tusen de chauffeurs, ik loop dus nog geen 10 meter van de bus en gelijk springen er 5 man op me om te vragen of ik met hen mee wil rijden waar mijn huidige chaffeur niet echt gecharmeerd van was. Hij trok mij daarom ook gelijk mee terug naar bus en starte gelijk de wagen zodat ik niet meer weg zou lopen. We zaten met 18 man in een busje waar je maar met zijn 12e officieel in mag.

Onderweg gestopt voor een toilet pauze bij terug komst zit ineens heel dat busje vol met meer mensen met kinders die op onze plekken zaten, met een woordewisseling toch voor elkaar gekregen om mee te kunnen maar er was al te weinig plek dus zat nu iedereen nog dichter op elkaar.

Na 2 uurtjes gereden te hebben stopt de bus in de middle of Nowhere, onze backpacks worden uit de auto gehaald en op straat genaait, vervolgens word er met wat gewijs duikelijk gemaakt dat we uit de bus moesten een het liefst een beetje snel. Een beetje verbaast stappen we uit en worden gelijk geholpen door de andere buschaufeur om met hun bus verder te reizen richting Ha tién. Jammer dat de regels zoals in NL qua roken hier nog niet echt gelden.. Overal mag gerookt worden. Ook in de bus...

Nee.. van de mensen in Vietnam zijn we niet heel erg gecharmeerd. Meerdere reizigers delen deze mening. Ook Angelica was niet onder de indruk. Ook zij heeft het een en ander meegemaakt. Zij heeft met nog twee andere Spaande meiden een scooter ongeluk gehad, waarbij 1 meid erg gewond aan haar knie was, waardoor zij niet meer kon lopen. Meerdere inwoners en politie agenten hebben gewoon staan kijken er fotos van staan maken en staan uitlachen. Niemand maakt aanstalte om er iemand bij te halen of te helpen. Toch jammer van verder een geweldig land!

Aangekomen in Ha Tién (de laatste stop in Vietnam) werden we niet op de plek afgezet als afgesproken dus moesten een eind lopen en op zoek naar Angelica.... wat was die blij met ons! ze heeft heel veel geluk gehad dat wij met de zelfde route naar Cambodja reizen.

''Vietnam'' we hebben soms erg moeten wennen, maar hebben zeker genoten!!

Cambodja

Op de grens overgang moesten we nog even naar de ''medicine man' om gecheckt te worden of we niet ziek waren, de temperatuur werd opgemeten, bir en ik waren allebei 35,6 graden en mochten door lopen ik vond het erg raar 35,6 terwijl het buiten al bijna even warm is maar goed. We moesten ook onze vaccinatieboekjes laten zien. Als je die was vergeten? 1 dollar betalen.. verder geen probleem. Daar zijn we dan! Cambodja! We waren wel toe aan een ander land.

We reizen gelijk door naar Sihanoukville en van daar met de ''TUK-TUK'' naar (Otres Beach) een strand vol bungalows en barretjes.

We deelde de tuk tuk met 2 gasten uit Israel waarvan er 1 half Dutch was hij kon aleen de taal niet spreken daarmee zijn we deze 2 dagen mee opgetrokken.

Wat een relaxte sweer hang hier.. lekker de hele dag op je blote voeten lopen, beetje zwemmen, chille. Volgende dag naar het paradijs waar we nu al weer 3 dagen zijn ''Koh Rong''.

Koh Rong

WAUW!!!!!!!!!!!!!!

Hagel witte stranden, super helder water en alleen maar chille mensen!

Na lekker gezwommen te hebben zijn we Tom (van het canyoningen) weer tegen gekomen en zijn daarna een trekking van een uur gaan doen naar de andere kant van het eiland om die verschrikkelijk mooie zonsondergang te zien. Van te voren was al gezegd dat het een inspannende wandeling zou zijn. Daarnaast moest je in het donker weer terug, aangezien er geen verlichting is...Op de heen weg wist Bir gelijk al dat zij niet terug wilde lopen in het donker... Ook aangezien er op 2 meter afstand iets wegschoot wat verdacht veel op een slang leek.. Gelukkig stonden er aan de andere kan van het eiland wat slimme vissersmannetjes ons op te wachten om ons voor 3 dollar terug te brengen.

Gister hebben we een boat trip gedaan, de planning van de dag is snorkelen op 2 verschillende plekken, een BBQ op de boot en uiteindelijk zwemmen in het pikke donker om plankton te zien opgloeien. Supervet om dat te zien! Je kan het niet in woorden beschrijven bij elke beweging gloeit het plankton op. Dit kan alleen als de maan klein is, je kan het dus maar een paar dagen in de maand heel goed zien. Voor we het water ingingen in het pikkedonker kwam familie kwal (wederom size voetbal) toch weer even om de hoek kijken... Maarja zoiets wil je niet laten schieten natuurlijk..

En nu gaan we volleballen op het strand in een tropisch regenbuitje!!.

DOEI! :-)

Patricia

Mooi hoor wat jullie weer hebben meegemaakt. Allemaal verschillende culturen en mensen. Nu genieten in Cambodja. Kijk zeker weer uit naar de volgende belevenissen. Love you.xxx

Kimberley

super gaaffff en leuk om jullie avonturen te lezen! En t ziet er ook allemaal mooi uit! Heel veel plezier nog xx

opa en oma

Wat een avondturen!!!!
Geniet er van, de vervelende dingen nemen jullie maar op de koop toe.
Zulke reizen zal jullie niet gauw meer maken, liefs!!!!

josine

Mooi verhaal weer en leuke foto's!

Marjan

Wat een avontuur. Jullie maken heel wat mee. Wij doen het wat rustiger aan. Morgen om 07.00 u vanuit Rotterdam vliegen naar Barcelona, waar Bir's paps en mams ons ophalen. Een weekje camperen. Ons tentje is al mee met de sleurhut. X van ons.

Kevin

Top verhalen! Hopelijk tot de 11e!!

Dikke kus

Annemarie

Wauwwww zelfs ik wordt hier van het lezen van jullie verhalen op 10000 km afstand zoooooooo gelukkig van! Echt tof om te lezen en dan nog niet gesproken over de fantastische filmpjes!! X

Birgit

Super leuk om reacties te krijgen, daar worden wij ook weer blij van :-) thnx!!! Kus van ons!